Få dine kunder til at forstå værdien af dit kreative arbejde

Introduktion

Emnet for denne podcast er ikke tilfældigt valgt. Der var nemlig flere af jer, der tog denne problemstilling op i spørgeskemaet, jeg sendte ud i oktober 2017.

"Hvordan får man kunden til at forstå værdien af ens arbejde og respektere det som 'rigtigt' arbejde, der skal betales for?" 

Foruden at tage fat I denne problemstilling, introducerer jeg også en øvelse til slut i podcasten. Øvelsen hedder "Avatar" og kan hjælpe dig med at forstå dine kunder bedre. Ja, du læste rigtigt! Det er absolut nødvendigt, at du forstår og kender dine kunder, hvis du skal hjælpe dem med at forstå dig og den værdi, du skaber. 



Shownotes

Få potentielle kunder til at forstå værdien af dit kreative arbejde – og giv dem lyst til at betale for det.

Kunstnere og kreative arbejder ikke med penge som motivation, men med en indre passion og skabertrang. Men blot fordi penge ikke er målet, betyder det ikke, at kunstnere og kreative ikke har brug for penge.

Penge er i denne verden midlet til at kunne leve det liv, vi drømmer om – uanset om du er kunstner, bogholder, læge eller pædagog.

Problemet er ikke, at potentielle kunder ikke forstår den værdi, du skaber, og derfor tror, at du kan leve af god karma og kærlighed.

Problemet er, at vi som kreative og kunstnere ikke altid formår at italesætte den værdi, vi skaber, og glemmer at invitere folk indenfor i vores univers.

Først og fremmest, så er vi alle eksperter i vores eget liv, men vi kan ikke forvente, at andre forstår vores verden så godt, som vi selv gør – og slet ikke på tværs af faglige kompetencer.

En læge skal kunne de latinske navne på hver eneste knogle i vores krop, fordi hun skal kunne kommunikere præcist og utvetydigt til andre læger – men hvis en læge begynder at rable latinske ord i min retning, så vil jeg hellere selvdiagnostisere mig med hjælp fra google.

Det samme gælder for kunstnere og kreative – uanset hvilket felt du arbejder i, så har du helt sikkert udviklet et ordforråd og en verdensanskuelse, der gør dig i stand til at diskutere og debattere med andre i dit felt.

Men når vi skal kommunikere til resten af verden og forsøge at formidle værdien af vores kreative og kunstneriske produktion, så skal vi finde et andet ordforråd og andre argumenter, som kan invitere nye folk indenfor og lade dem deltage i debatten.

Det, du skal gøre for at skabe forståelse for dit arbejde og få potentielle kunder til at tage dit arbejde seriøst, er først og fremmest at have forståelse for dem og tage deres verden seriøst.

Derfor skal du kende din målgruppes;

  • håb og drømme

  • frygt og bekymringer

  • interesser og hobbyer

  • beskæftigelse og indkomst

  • forbilleder og inspirationskilder

  • foretrukne medier

Når du har fundet ud af, hvem dine kunder er, og lært dem at kende, så skal du tage det på dig at være deres guide; det er din opgave at guide potentielle kunder til en forståelse af dit arbejdes værdi.

Det betyder ikke, at du skal forklare alle dine arbejdsprocesser eller alle dine tanker eller fortælle din målgruppe, hvad de skal tænke om det, du laver. Men det betyder, at du skal starte en dialog med din målgruppe, så du kan forstå dem bedre, og de kan forstå dig.

Når du har lært din målgruppe at kende og har startet en dialog med dem, vil de have mange flere grunde til blive dine kunder.

Ud over dit faktiske kunstneriske produkt, vil de også have lyst til at købe fra dig;

  • fordi de gerne vil identificere sig selv som en person med dine værdier.

  • fordi de gerne vil støtte dit videre arbejde.

  • fordi de forstår mængden af energi, du har lagt i det.

Men det betyder ikke, at du aldrig igen vil blive spurgt om rabat, gratis arbejde og vennetjenester.

Når en kunde spørger, om du kan give rabat, er det et tegn på, at vedkommende er parat til købe og bare mangler den sidste 'undskyldning', så de kan fortælle deres kolleger eller kæreste, at de har gjort en god handel.

Så næste gang du bliver spurgt om rabat eller gratis arbejde, så tag det som et kompliment – der er et behov for det arbejde, du laver, og du er på rette vej!

Det, du kan gøre, er;

  1. at prissætte dine ydelser, kunstværker m.m., så du har råd til at give rabat.

  2. at beslutte dig for aldrig at give rabat, men at i stedet tilbyde gratis, ekstra ydelser, som ikke koster dig noget.

 

Skab et klart billede af hvem din ideelle kunde er – uanset om du allerede har kunder, eller du stadig er ny på markedet.

Download Avatar-skabelonen og skab et billede af, hvem din ideelle kunde er, ved at beskrive så detaljeret som muligt, hvem personen er.

Når du laver øvelsen, vil du måske finde ud af, at din avatar ikke realistisk kan rumme alle de forskellige elementer, du gerne vil have med. Hvis det sker, så skal du blot lave flere forskellige avatarer, som alle kunne være dine ideelle kunder.

Hvis du har spørgsmål eller forslag til emner, som du gerne vil have, at jeg tager op i fremtiden, så hører jeg meget gerne fra dig. 

Tak til:

Musik: Rune Lak (som desuden også spiller i bandet Beaden)
Korrektur: Tine Paludan (som desuden også er en rigtig dygtig digter)

Forrige
Forrige

Design det liv du drømmer om og sæt de rigtige mål

Næste
Næste

Introduktion til Den Kreative Forretning og lidt om Signe Sylvester