Bliv anerkendt i kunstbranchen

Hvorfor vi skal snakke om at opnå anerkendelse i branchen?   

Af Signe Sylvester

Det er en interessant problemstilling, som alle kunstnere står overfor. For hvad er det egentligt, vi gerne vil opnå som kunstnere? Hvad er succes? Er succes som kunstner at skabe mainstream hype og sælge ikke bare værker, men også interiør, postkort, plakater, kopper, tallerkner og andre produkter i sin egen genkendelige stil og med navn på? Eller er succes at få anerkendelse og skabe beundring fra andre kunstnere og blive museernes nye kæledægge?  

Handler det om at blive kendt af forbrugeren eller af branchen? Det er helt op til dig, og for de fleste er der nok en kombination og en middelvej i mellem de to. Men hvis ikke du allerede har gjort dig nogle overvejelser om, hvad succes egentligt betyder for dig, så er lige nu det helt rigtige tidspunkt at gøre det.  

Under alle omstændigheder så er der ingen af os, der kan overleve, hvis vi ikke også skaber os nogle stærke og gode relationer i egen branche.

Opsøg det rigtige netværk

Lad os bare droppe tanken om at netværke, og i stedet snakke om at skabe relationer. For hvis vi skal være helt ærlige, så ved vi jo godt, at det ikke handler om at have så stort et netværk som overhovedet muligt, men om at have et stærkt netværk med de rigtige mennesker.  

Lav en liste over de ti personer, organisationer eller medier, som du gerne vil opnå anerkendelse fra. Bagefter skal du finde ud af, hvordan du kan opbygge en relation til dem. Og alt efter hvem det er, og hvilken type organisation det er, så kan det jo se meget forskelligt ud. Uanset hvad så handler det dog først og fremmest om, hvad du kan gøre for dem. Ikke hvad de kan gøre for dig.   

Her er hvad jeg gør:  

  1. Skriver mig op til deres nyhedsbrev

  2. Deltager i deres arrangementer

  3. Finder ud af hvem jeg har i mit netværk, som allerede har en forbindelse til personen eller stedet.

Kort sagt; sæt dig ind i hvem de er, hvad de laver og støt op om de aktiviteter de laver, inden du rent faktisk henvender dig.

Og hvordan er det så lige, man gør det? Hvad er det man skal sige? Eller skrive i en mail? Jeg tror, jeg kan lave et helt afsnit kun om hvilke strategier, man kan bruge, og hvordan man skriver gode mails. Men helt kort:

  • Hav altid en klar agenda, når du henvender dig.

  • Spild ikke andre folks tid.

  • Vær ærlig og venlig.

  • Start altid med at spørge om noget, som er let at sige ja til.

Fx. så lad være med at gå op til en gallerist og spørg, om vedkommende vil lave en udstilling med dine værker, hvis ikke I i forvejen har en tæt relation - spørg i stedet om du kan høre lidt mere om, hvordan de gør med udstillinger, hvordan de vælger og kuraterer kunstnere og helt generelt spørg ind til, hvordan de gør. Selvfølgelig skal du også gøre opmærksom på, at du spørger, fordi du er interesseret i at udstille dine egne værker og er i gang med at undersøge, hvad der er af muligheder.

Du skal altså give din tid og opmærksomhed til andre, før du beder dem om at bruge tid og opmærksomhed på dig.

Vær konsekvent i din branding, så dit nye netværk genkender dig. 

Her skal vi have arbejdshandskerne på, for at blive genkendt kræver meget arbejde og vedholdenhed.

Branding er sjældent et ord, der bliver brugt i forbindelse med billedkunst, og hvis det ord irriterer dig så bare skift det ud med genkendelighed. Uanset om du arbejder som billedkunstner, designer eller musiker, vil du jo nok gerne et sted hen hvor fans, kunder, og dit professionelle netværk kan genkende dit arbejde.

Det handler selvfølgelig om at finde frem til din helt personlige stil i det produkt eller de kunstværker, du skaber, og den eneste måde at gøre det, er at blive ved med at arbejde, dygtiggøre dig og producere en helt masse.

Med derudover er der meget, du kan gøre om alt det rundt om dine værker, din musik eller dine designs, som vil skabe en ramme for dit arbejde, der gør det lettere for andre at genkende (og dermed også lettere for dem at huske) dig næste gang, de mangler en kunstner til at udstille, en musiker til at spille eller hvad det nu er, du tilbyder.   

Det vigtigste, du kan gøre, er at være konsekvent med din branding på tværs af alle platforme, online og offline. Hvilket bl.a. betyder, at du bruger det samme profilbillede, det samme logo/signatur, det samme navn og det samme design over det hele.

Skab autoritet ved at stille dig op på scenen - igen og igen!  

Den sidste af de tre handler om at skabe autoritet. Du vil gerne skabe autoritet omkring dig og det, du producerer, fordi det gør, at du kan tage den pris for det, som det faktisk koster dig at leve og vedligeholde og udvikle din praksis.

Autoritet er noget, man bygger op over lang tid, men det betyder ikke, at der ikke er noget, du kan gøre for at hjælpe det på vej, og her er et par ting du kan arbejde med:

Først og fremmest kan du vælge en niche at specialisere dig i. Sådan afgrænser du dit felt, dit publikum og dine potentielle kunder, og det bliver lettere for dig at skabe dig et navn inden for dette mindre område. Du kan være ham, der er ekspert i at skrive lejlighedssange til konfirmationer. Du kan være hende, der er den bedste i landet til at lave interaktive kunstværker i tøjbutikker.

Når du har fundet din niche, eller det du gerne vil være den allerbedste til i Danmark (eller hele verden), så er det tid til at begynde at fortælle verden om dine nye planer.

Du kan begynde at udgive, udstille og undervise.

I det du stiller dig op på en scene, bliver du tildelt en helt masse autoritet, for de fleste ville aldrig turde at sætte sig selv i din situation. Så bare det, at du har stillet dig op på scenen, giver respekt i andres øjne.

Det vigtigste er, at du finder en kombination af aktiviteter, som du kan være vedholdende og konsekvent omkring. Det tager tid! Men jo mere konsekvent du er i forhold til hvor, hvornår og hvordan du udgiver, udstiller og/eller underviser, jo hurtigere finder du fans, som vil følge dig for livet - både i og uden for branchen. 

Forrige
Forrige

Kunstner i krise

Næste
Næste

Værdien af dit arbejde