6 geniale bøger til din kunstneriske forretning

Sommeren er det perfekte tidspunkt til at fordybe sig – så hvorfor ikke udnytte din ekstra tid til at se din kunstneriske forretning efter i sømmene og blive inspireret til dit næste skridt?

 Herunder får du seks bud på bøger, der kan udvikle og forbedre blandt andet din virksomheds økonomi og forretningsstrategi og din egen arbejdsmoral og trivsel. Til hver bog finder du en opsummering af indholdet, så du kan vurdere, om emnet passer ind der, hvor du har brug for at blive klogere lige nu. 

The Artist’s Way af Julia Cameron

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis du ønsker at forbedre dine vaner og dit kreative flow.  

I bogen fremlægger Julia Cameron blandt andet idéen om morning pages. Det er et lille ritual, hvor man hver morgen skriver tre hele sider i hånden. Pointen med siderne er, at man får tømt hovedet for de tanker, der eventuelt kunne forstyrre i løbet af dagen og dermed forhindre nye tanker i at opstå. Disse sider skal ikke være af høj kvalitet og skal ikke nødvendigvis læses igen – de skal ses som et renselsesritual, så du er klar til at starte på din kunstneriske proces.

Hvis tre fulde sider synes af meget hver morgen, kan du sagtens skrive lidt mindre. Hovedmålet er at komme ind i vanen og undersøge, hvad det giver dig at tømme hovedet fra morgenstunden. 

The Big Leap af Gay Hendricks

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis du mangler fokus og er i tvivl om, hvorvidt du bruger din energi rigtigt. 

Gay Hendricks beskriver, hvordan det er mest optimalt at arbejde i din zone of genius. Med det mener han, at du bør finde ud af, hvad du er allermest passioneret omkring og herefter udelukkende arbejde inden for dette område. Han præsenterer fire såkaldte wonder questions, der kan hjælpe dig til at finde din zone of genius. Med dette ønsker han ligeledes, at gøre dig mere i stand til at trives i succesen, som han mener, vi generelt har svært ved at være i. 

Lauch af Jeff Walker

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis du vil vide mere om salg og lancering af dine værker. 

Bogen beskæftiger sig med lancering af digitale produkter, men strategien kan også sagtens anvendes til en lancering af et album, et teaterstykke eller en udstilling. Her bliver du klogere på, hvordan du kan skabe opmærksomhed om dit produkt, samt hvordan denne opmærksomhed kan konverteres til et reelt salg. Jeff Walker taler om mentale triggers, altså hvad det er, der i sidste ende får din kunde til at investere i dit produkt eller din oplevelse. 

Known af Mark Schaefer

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis har lyst til at udvide din praksis ved eksempelvis at lave foredrag eller skabe et fællesskab. 

Bogen handler om forskellen på at være kendt og at være anerkendt. Mark Schaefer kommer med flere bud på, hvordan du kan blive anerkendt inden for din branche, så du bliver kendt på baggrund af det, du kan, og i mindre grad, hvem du er. Han deler også, hvordan du kan bygge et foredrag op, så det har modtagerens forventninger for øje, og hvordan du dermed kan forme dit indhold, så det bliver handlingsorienteret og imødekommer modtageren bedst muligt. 

Art, Money and Succes af Maria Brophy

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tjene dine penge som kunstner. 

Maria Brophy kommer med en masse bud på, hvordan du kan tjene penge på din kunst og dermed leve af det, du allerhelst vil. Hun foreslår eksempelvis at fremstille plakater af et originalt værk, sådan at værdien af dit værk forøges. Hun foreslår også, at du kan tjene penge på live-events, hvor du som kunstner kan skabe noget til selve eventet, så du både tjener penge på at deltage og ligeledes efterfølgende kan sælge selve værket. Bogen er meget praksisorienteret, så du hurtigt kan tage idéerne og føre dem ud i livet.

Profit First af Mike Michalowicz

 Jeg vil anbefale denne bog, hvis du er motiveret til at få vendt din økonomi i en positiv retning. 

Mike Michalowicz anbefaler, at du opdeler din virksomheds økonomi på flere konti, så du får et fuldt overblik over, hvilke penge, der må bruges på eksempelvis materialer, skat og moms, løn, opsparing mv. Bogen præsenterer et system, der konstant tvinger dig til at tage stilling til din økonomi og overbeviser dig om, at du sagtens kan starte en opsparing, også selvom du ikke synes, at du tjener nok til at sparre op. 



Forrige
Forrige

Kunstnerens kludetæppeøkonomi

Næste
Næste

Hvordan når jeg mine kunstneriske mål?