Mød dirigent og scenekunstnerisk producent Rose Heiberg

Rose Heiberg er freelance dirigent og scenekunstnerisk producent, uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Igennem hele sin karriere har Rose Heiberg haft stor succes med at søge legater og fonde til rejser, udannelser og kunstneriske projekter. Nu vil hun dele sin viden om fondsverdenen med dig.

Interview med Rose heriberg

Hvorfor vil du gerne hjælpe kunstnere med at skabe mere bæredygtige og meningsfulde arbejdsliv?

Jeg ønsker at være del af en kulturændring, som kan skabe mere tryghed for kunstnere og kreative i det administrative og økonomiske arbejde. For mange af os kunstnere ligger de administrative opgaver langt udenfor vores hovedfag, grunderfaring og kerneområde. Men som selvstændig eller freelancekunstner er der alligevel store krav og et stort arbejdspres forbundet med at skulle understøtte sig selv og sin kreative virksomhed økonomisk.

Jeg tror på, at vi med større viden og mere aktive kunstneriske fællesskaber kan opbygge den nødvendige kultur, hvor vi lærer af og hjælper hinanden med at navigere i de forskellige dele af livet som selvstændig kunstner.

Hvis man lære fondslandskabet at kende og forstå, hvordan man bedst bruger det system, kan fondsansøgningerne udgøre en vigtig faktor, som kan hjælpe kunstnere hen imod en større økonomisk tryghed. For mig er det vigtigt at give kunstnerne de redskaber, så de får mulighed for at bryde fri af den administrative stress og lærer at bruge fondsansøgningerne som et springbræt til en større økonomisk og administrativ lethed, frihed og tryghed

Hvilke udfordringer er du stødt på i arbejdslivet?

For mig har det altid været økonomien, der har givet udfordringer. At jeg i mange sammenhænge ikke er blevet ordentligt lønnet, at jeg har arbejdet meget con amore og at jeg bare ikke har vidst, hvordan jeg skulle ændre på det. Jeg kommer ikke selv fra et hjem med penge og da jeg startede på Konservatoriet, tog jeg en beslutning om, at det ikke skulle være det, der satte en stopper for mine muligheder og min udvikling. Så jeg begyndte at lave research på fonde, jeg spurgte alle jeg kendte om hjælp og skrev mine første ansøgninger for at få lov til at komme ud på masterclasses med forskellige lærere og dirigenter. Og det lykkedes. I løbet af to år var jeg afsted 5 gange og jeg havde ingen ekstra udgifter forbundet med det. Da jeg så var færdiguddannet og ville lave mine egne koncerter og forestillinger, fortsatte jeg i samme spor.


En anden ting, der altid har fyldt meget er balancen mellem det kunstneriske og kreative arbejde og det administrative. Det kan være svært at finde den rigtige fordelig i tid og energi. Men på det seneste er det gået op for mig, hvor stort potentiale der ligger i at lade de to ting arbejde for hinanden og gå op i en højere enhed og dermed opstår balancen også mere naturligt.

Hvilket potentiale, muligheder eller løsninger ser du i disse udfordringer?

Min største læring handler om, at det kan lykkes, selvom man i udgangspunktet ikke ved hvordan man gør. Det handler i høj grad om at lave grundig research, og at blive ved i lang tid med at sende ansøgninger. Man siger, at man ud af 20 afsendte ansøgninger får 1 ja. Det er altså 19 gange nej eller intet svar. Og det er vigtigt at forberede sig på, så man kan holde energien og troen oppe. Jeg bliver selv ved med at støde på nye udfordringer, fordi det jeg laver hele tiden ændrer sig eller bare bliver større og mere og mere ambitiøst hver gang. Så på mange måder gentager jeg processen regelmæssigt bare i en ny skala.

Hvordan vil du bruge din baggrund, erfaringer og kompetencer til at hjælpe og rådgive andre kunstner?

Jeg har selv taget den langsomme rejse fra slet ikke at kende til fondslandskabet til der, hvor jeg er i dag, hvor jeg ikke føler, der er den ansøgning, jeg ikke kan skrive. Den energi og den viden; den stædighed og det gåpåmod vil jeg dele med andre. Min erfaring er bred og alsidig og jeg kan derfor rådgive i alt fra personlige udviklingsprojekter og studierelaterede formål til store kunstprojekter og komplekse samarbejder på tværs af institutioner.

Fire gode råd til fundraising

  1. Undersøg hvilke fonde og puljer der findes, som du kan bruge til noget og læs grundigt op på dem. Undersøg især deres formål og deres tidligere uddelinger.

  2. Tag stilling til, hvem du skal arbejde sammen med og lav hensigtserklæringer og samarbejdsaftaler i god tid. Fonde er glade for at se et engagement og en seriøsitet i ansøgningerne.

  3. Brug tid på din projektbeskrivelse og dit budget. Vær grundig og tænk detaljer igennem.

  4. Hold energien og troen oppe og bliv ved. Send lige én til ansøgning. Det skal nok komme.

Book en gratis indledende samtale med Rose Heiberg

Book en gratis og uforpligtende samtale med Rose Heiberg og hør mere om, hvordan hun kan hjælpe dig med legater, fondsansøgninger og udvikling af tværkunstneriske projekter.

Book samtale

Forrige
Forrige

Kunstnerliv gennem ild og vand

Næste
Næste

Mød billedkunstner, kurator og rådgiver Henriette Hellstern