Udvid og styrk dit professionelle netværk

Vil du gerne udstille mere, sælge mere og lave flere projekter sammen med museer, kunsthaller, gallerier, kulturinstitutioner eller virksomheder, er dit professionelle netværk en vigtig resurse. Men hvad gør man hvis man er ny i sin branche og ikke allerede har et stort og stærkt profesionelt netværk?

Af Signe Sylvester

Udfordringen ved at opsøge netværk – når man intet har…

Når der investeres tid, penge og resurser i store udstillinger, udsmykningsprojekter eller når partnerskaber med profit for øje etableres, som hos et galleri, kræver det at institutionen, organisationen eller virksomheden har tillid til den person, den kunstner, der skal levere indholdet. Derfor kan vi ikke komme uden om, at den personlige relation spiller en afgørende rolle, når projekter, midler og pladser fordeles.

Men hvis du er ung kunstner, nyuddannet eller i gang med at etablere en kunstnerisk karriere, kan det være svært at få en fod indenfor i ’det gode selskab’. Mange oplever, at deres henvendelser enten ignoreres eller bliver modtaget decideret negativt, og holder sig derfor fra at kontakte potentielle samarbejdspartnere eller kunder. En af de forklaringer jeg oftest hører, er at man faktisk slet ikke må henvende sig til gallerierne ”fordi så bliver man black-listet”. Det er min oplevelse at fortællingen om galleriernes black-lister, bliver til en generel undskyldning for ikke at kontakte de mennesker, organisationer eller virksomheder, man faktisk gerne vil samarbejde med.

Det er ikke så mærkeligt, at motivationen hænger i en tynd tråd – for hvad skal det overhovedet nytte? Hvis ikke man på forhånd kender de rigtige mennesker, og man ikke engang må henvende sig til dem, hvad gør man så? Skal man bare håbe på, at man bliver ”opdaget”, og vente på at institutionerne, gallerierne, organisationerne eller virksomhederne henvender sig på egen hånd? 

Selvom Danmark er et lille land, så er der også mange dygtige kunstnere om buddet, og chancen for at blive tilbudt et projekt, en udstilling eller samarbejde ud af det blå, er ikke særlig stor. I hvert fald ikke stor nok til, at du kan opbygge et bæredygtigt arbejdsliv udelukkende på håbet om at blive ”opdaget”. At opsøge, udvide og styrke dine relationer til andre professionelle i din branche, er ikke noget du kan komme uden om som kunstner. Men det betyder ikke, at du skal sende 50+ emails afsted i morgen – tvært i mod!

At forventer for meget, for tidligt relationen.

Den største fejl jeg ser kunstnere og kreative selvstændige begå, i relation til at opsøge og udvide deres professionelle netværk, er at fejlvurdere, hvor meget man kan forvente af en ukendt eller ny relation. At opbygge professionelle relationer kan sammenlignes med at date. Det er en fin og skrøbelig dans i begyndelsen, som over tid og gentagende møder, kan udvikle sig til en stærkt og langvarig relation. At henvende sig til en person, man ikke kender, og spørge vedkommende om de er interesseret i at indgå i et længerevarende samarbejde, svare lidt til at spørge om man ikke skulle flytte sammen og få et barn på den allerførste date. Uanset hvor oprigtig din fascination eller interesse er i den anden part, så vil en så direkte udmelding sjældent blive modtaget positivt, fordi du ikke giver den anden part en chance for at lære dig at kende. Endnu vigtigere er det, at dit kendskab til den anden person alt andet end lige er relativ overfladisk, og det vil derfor også være svært at tage din henvendelse seriøst. Som date vil man kunne få tanken, ”Du er jo ikke interesseret i mig, du vil bare gerne have en til at føde dit barn”, som gallerist ”Du er jo ikke interesseret i vores arbejde, men vil bare gerne have nogen til at lave det salgsarbejde, du ikke selv gider lave”. Fejlen i begge tilfælde er, at du ikke giver hverken den anden part eller dig selv en chance for at finde ud af, om I faktisk ville være gode for hinanden. At skabe stærke og langvarige relationer kræver tillid, og tillid tager tid og vedholdenhed – det kan ikke skabes igennem en enkel interaktion.

De fire stadier af relationen

Før en gensidig tillid kan opstå imellem dig og relevante personer i din branche, skal i først blive opmærksomme på hinandens eksistens, derefter skal der vækkes en gensidig interesse, som over tid udvikler sig til tillid. Når tilliden er opbygget (og timingen er rigtig), vil det være muligt for museet, galleriet, kunsthallen, galleriet, kulturinstitutionen eller virksomheden at investere tid, penge og resurser i et samarbejde med dig eller et køb af dine værker. Groft sagt kan vi altså inddele relationen i fire stadier: opmærksomhed, interesse, tillid og investering. Når du skal opsøge, udvide og styrke dit netværk, handler det først og fremmest om at forstå og respektere hvilket stadie relationen er på lige nu, og agere derefter.

Gør opmærksom på dit arbejde

At gøre opmærksom på dit virke, dine værker og dig som kunstner er det allerførste skridt. På dette stadie er dit eneste mål at sørge for, at de personer du ønsker bliver en del af dit professionelle netværk, ved at du eksisterer, uden at du kræver noget særligt af dem. Det handler altså om at vise dig selv og dit virke frem i de fora og på de platforme, hvor der er en god mulighed for, at de mennesker, du gerne vil styrke din relation til, kan blive opmærksomme på dig og dit virke. For de fleste kunstnere er dette en naturlig del af den kunstneriske praksis: gruppeudstillinger, markeder, messer, netværksmøder, faglige arrangementer og branchefestivaler er alle aktiviteter, hvor personer, der arbejder i din branche, kan blive opmærksomme på dit virke og dine værker. Men det er også her mange går i stå. Faktisk bør selv den korteste interaktion, hvor man har været til samme arrangement, eller måske kun lige har hilst på hinanden, være en anledning til at skrive en opsamlende mail. Det er blot vigtigt, at du husker hvilken stadie jeres relation er på, og at dit mål er at styrke relationen, så I kan nå til næste stadie: interesse.

Skab en oprigtig interesse

Den letteste (og rareste måde) måde at skabe interesse for dig selv og dit arbejde, er ved at vise oprigtige interesse for den anden part. Det kan blandt andet komme til udtryk ved, at du har sat dig ind i, hvem du henvender dig til, og altså holder dig fra at skrive generiske mails, som kunne være blevet sendt til hvem som helst. Referer til jeres tidligere interaktion (uanset hvor kort den var) og giv udtryk for, at du er interesseret i at lære personen, organisationen eller virksomheden bedre at kende, eller at du er nysgerrig på at forstå, hvordan personen arbejder. Målet med din henvendelse er at skabe nysgerrighed og interesse, men også at åbne for at jeres relation kan udvikle sig yderligere. En måde at gøre dette på er ved at have en invitation klar. Det kan være en invitation til en kort telefon samtale, et online møde eller måske et kaffemøde. Det er klart, at du skal være ærlig omkring din intention med et sådant møde. Hvis du for eksempel ønsker at styrke din relation til et udstillingssted, kan du være ærlig og sige, at du er ønsker at udstille mere på sigt, at du har et godt indtryk af lige netop deres arbejde, og derfor er nysgerrig på at høre mere om hvad det pågældende udstillingssted kigger efter, hvordan de udvælger kunstnere, hvem deres kunder er osv.. Du skal ikke bede den pågældende om at tage stilling til dine værker, dit projekt eller din ide, men holde det på deres banehalvdel, og bruge deres svar som research, så du bliver klogere på branchen og de personer, du ønsker at styrke din relation til. Ikke alle dine henvendelser vil blive besvaret eller føre til en videre samtale – men viser du en oprigtig interesse for den person du henvender dig til, forbedres dine chancer gevaldigt.    

Opbyg en tillidsfuld relation

At gå fra en overfladisk interesse til en reel tillid i relationen kræver, at der er overensstemmelse mellem det du siger, og det du gør i en længere periode. Det betyder, at du skal følge op på de aftaler du laver, at du skal svare folk på deres mails, at du skal levere det du har lovet og til den tid du har lovet. Når du, som alle os andre, fra tid til anden laver fejl, glemmer aftaler eller ikke kan nå det, du havde planlagt, så står du ved dine fejl og gør, hvad du kan for at mindske skaden/besværet. Det betyder helt basalt, at du skal opføre dig som et professionelt menneske. En mindst lige så vigtig del er dog at blive ved. Det er ikke nok at deltage på en gruppeudstilling, en konference, et netværksarrangement, et marked eller en messe. Det er ikke nok at skrive en mail, lave et telefonopkald eller holde et møde. Du skal være konsekvent og vedholdende i dine kunstneriske såvel som netværksskabende aktiviteter, så dit professionelle netværk ikke er i tvivl om, at du også er her i morgen og om ti år.

Investeringen, der leder til nye og stærkere relationer.

Når tilliden er opbygget, kan du endelig ”få lov” til at præsentere dit projekt, dine værker, dine ønsker til et samarbejde eller spørger om den anden part er interesseret i et køb. Faktisk skal du i modsætning til tidligere i jeres relation, komme med et konkret tilbud, mulighed eller forslag, som din kunde eller samarbejdspartner kan sige ja eller nej til. Du skal dog ikke være så bange for at få et nej. Hvis forarbejdet er gjort, har i allerede opbygget en relation, der er stærk nok til, at du kan spørge, hvorfor de ikke er interesseret lige nu, uden at det behøver virke aggressivt eller desperat. Ofte handler et nej om timing, økonomi eller manglende tillid. Undersøg hvilke faktorer der er på spil, og vurder om det er noget du kan afhjælpe, eller om det simpelthen bare ikke er den rigtige samarbejdspartner eller tidspunkt lige nu. Hvis du håndterer det med respekt og forståelse for deres situation, vil I bevare en tillidsfuld relation, som kan udvikle sig til mere den dag timingen er rigtig.

Og så kom der et projekt ”helt ud af det blå”…

Når en organisation, virksomhed eller person først har investeret, med deres tid, penge eller resurser i dig og dit arbejde, er de også investeret i jeres fælles relation og i din fortsatte succes. De vil med stor sandsynlighed anbefale dig og dit arbejde til andre i branchen, og dine professionelle relationer vil med tiden udvikle sig mere organisk, til et punkt hvor det rent faktisk kan være, at museerne, fondene, gallerierne og virksomhederne henvender sig til dig med en ide eller projekt – ”helt ud af det blå”…

Forrige
Forrige

Vis din kunst på sociale medier – uden at få ondt i maven

Næste
Næste

Hovedpointer fra kunstnermøde om økonomi og trivsel