Vis din kunst på sociale medier – uden at få ondt i maven

Tænker du igen og igen på, hvordan du for alvor kommer i gang med at bruge dine sociale medier som kunstner? Er du træt af, at din Instagram eller Facebook giver dig mere tvivl end udvikling? Du er ikke alene om at lægge arm med SoMe, og der findes redskaber til at gøre din profil til din både udviklende, strategiske og måske ligefrem legende kanal.

Af Anne Zenon

Hvorfor er det så svært med de sociale medier?

Som kunstner er sociale medier en oplagt kanal til at nå ud til dem, der interesserer sig for din kunst. Det er gratis, og folk bruger meget tid på sociale medier, så de er der til at se det, du præsenterer. Men det er ikke alle, der synes det er lige nemt eller sjovt at lægge indhold ud. Det kan være forbundet med stort ubehag og tvivl at sætte ord på sin kunst eller stille sig selv sammen med kunsten.

Sociale medier er meget personbåret, og det vil sige, at indhold fungerer bedst, når følgerne kan se den person, der står bag profilen. Vi mennesker føler os mest trygge ved at kommunikere, når vi kan mærke, at det er menneske til menneske. Men det er ikke det samme som, at det føles trygt for den, som står bag profilen. Dig.

Mange får trigget nogle svære følelser, når de lægger indhold på sociale medier. Det gælder fx:

  • Billeder af sig selv

  • Tekst om sin kunst

  • En anmeldelse af sin kunst

  • Kontakt med interessant netværk

At dele den slags indhold kan gå ind og slås med følelser som fx:

  • Jeg skal ikke tro, at jeg er noget

  • Jeg er ikke god nok

  • Jeg har ikke styr på de ord og formuleringer, jeg bruger

  • Jeg er ikke pæn nok

Hvis SoMe aktiverer den slags følelser, bliver det ikke spor let at lave indhold. Så snart man har lagt noget på, vil ens tanker nok være, at der skal gå lang tid før, man gør det igen.

Hvem er du på sociale medier?

Sociale medier er en professionel platform, og man vælger selv, hvordan man lægger linjen, og der er uendeligt med muligheder. Man kan have en stil, der er humoristisk (fx ved at flashe og ’owne’ sine ’fejl’), ekspert, undervisende, æstetisk, mystisk.

Uanset hvilken kunst du laver, så er det dig der bestemmer, hvordan og hvor ofte du viser den frem og i hvilken grad du selv stiller dig foran linsen. Den eneste rigtig måde er den, du kommer frem til. Hvis du gør den slags forarbejde, kan det blive nemmere og sjovere. Der er en chance for, at du kan gøre kanalen til din og gøre det til et sted, hvor du kan slå dig løs, hvis det er det, du har lyst til.

Hvilken værdi er der til dine følgere?

Hvem man er som SoMe-person, kan være en interessant opgave. Et godt sted at begynde er at stille skarpt på dit publikum samt hvilken værdi, du skaber for dem. Du skal ind og mærke efter, hvad der er vigtigt for dig og se dine indre overbevisninger i øjnene, hvis der er noget, som står i vejen for det, du gerne vil. Alt dette er der konkrete øvelser til, som kan hjælpe dig videre.

En vigtig ting at tænke på i disse øvelser er, at folk er på sociale medier for at blive underholdt, undervist eller inspireret. Du kan sagtens vælge flere forskellige slags indhold, men husk at finde ud af, hvad der er den røde tråd hos dig, og hvem du er der for. Er det potentielle kunder, netværk eller…?

Dette arbejde kan tage lidt tid. Tid som er det hele værd, hvis du kan gøre kanalen til din kanal. Når du er i mål omkring dit publikum og din værdi, så kan du lave en indholdsplan, hvor du planlægger dit indhold et stykke frem. Det kan tage en stor del af byrden af dine skuldre og samtidig kan du sagtens også have plads til eventuelt spontant indhold.

’De der algoritmer’

Selvom man selv bestemmer sin profil, kan det for mange være rart at vide, hvordan sociale medier fungerer. Lidt som at kigge på et landkort inden man tager på bilferie. Det er rart at kende landskabet, vejene, seværdighederne, inden man tager sin egen unikke rute.

Mange taler om algoritmer i et negativ tonefald. Algoritmerne bestemmer hvilket indhold, der bliver vist mest og er på mange måder de spilleregler, der er i SoMe-land. Men det er ikke det samme som, at man skal have en større it-eksamen for at lære det – ej heller at man skal ’parere ordre’.

For ja, algoritmerne betyder (i øjeblikket i hvert fald), at videoindhold bliver prioriteret højere end almindelige opslag. Det er vigtigt at variere dit indhold mellem forskellige typer af indhold og algoritmernes ’delikatesse’ er stabil hyppig tilstedeværelse.

MEN, lær de vigtigste spilleregler at kende og find ud af, hvordan de harmonerer med, at du også skal have tid og ro til din kunst. Find ud af hvor du kan være med, og hvor prisen er for høj. For det vigtigste er, at du synes det giver mening og bliver ved med at skabe godt indhold for dine følgere.

Fif til værdifuldt indhold

Værdifuldt indhold har været nævnt nogle gange. Her har du et par fif til, hvordan du gør. Til disse fif har du brug for statistikredskabet på Instagram (og på Facebook sider):

  • Find ud af, hvilke dage og klokkeslæt dine følgere er på mediet. Læg indhold ud på det tidspunkt. Hvis det passer dig dårligt, kan du planlægge indhold, så teknikken hjælper dig med at publicere, selvom du er offline.

  • Skab overblik over det indhold, der har fået mest interesse, og gør dig tanker om, hvorfor dette indhold er mest populært. Hvad siger det om dit publikum? Skal de have mere af det? Hvordan?

  • Skab overblik over det indhold, som er mindst populært. Er der læring at hente?

Når man bliver klar over, hvilken slags indhold man ønsker at dele og hvem man har valgt som publikum, så er det markant nemmere at kommunikere målrettet, og det bliver nemmere at få gode følelser frem, når du er på.

Forrige
Forrige

Trivsel og mistrivsel i kunstnerens hverdag.

Næste
Næste

Udvid og styrk dit professionelle netværk